Categoria:
cofeina

  Dau dependenta cafeaua si cofeina? O analiza critica

Dacă aveți o perioadă dificilă de funcționare a organismului dimineața fără cafea, nu sunteți singurii.

De fapt, cofeina este considerată medicamentul cel mai frecvent utilizat în lume.

Mulți oameni văd băuturile de cafea și aportul de cofeină care survine cu aceasta, fiind una dintre puținele dependențe social acceptabile.

Cu toate acestea, unii sunt atenți să pună cafea sau cofeina în aceeași categorie cu dependențele mai puternice.

Acest articol are o privire critică asupra ambelor laturi ale monedei pentru a determina dacă cafeina da cu adevărat dependență.

Cafeaua conține cofeina

Cafeaua conține cofeina, un stimulent natural, de asemenea, găsit în cantități mai mici în ceai, ciocolată și băuturi răcoritoare.

În prezent, este cea mai frecvent consumată substanță psihoactivă și cea care poate fi condamnată pentru proprietățile potențial de dependență ale cafelei.

Cofeina are efecte diferite asupra organismului, inclusiv capacitatea de a vă crește metabolismul, de a spori performanța exercițiilor și de a vă stimula starea de spirit.

Dar cofeina este probabil cea mai cunoscută pentru efectele sale asupra creierului, unde ajută la creșterea vigilenței, concentrarea și motivația de a munci.

Cantitatea de cofeină găsită în cafea variază foarte mult. De exemplu, unele cești de cafea pot conține doar 30 mg, în timp ce altele dețin peste 300 mg.

Cu toate acestea, în medie, o ceașcă de cafea conține aproximativ 100 mg cafeină – suficient pentru a produce efecte vizibile pentru majoritatea oamenilor.

După consumare, durează aproximativ 30-60 de minute pentru a atinge concentrația maximă în sânge. Efectele tind să dureze între trei și nouă ore, în funcție de persoana.

 Rezumat: Cafeaua conține cofeină, un stimulent natural care este responsabil pentru proprietățile de dependență ale cafelei.

Efectul cofeinei asupra creierului

Când consumați cofeina, aceasta este rapid absorbita de intestin înainte de a călători în creier.

Odată ajuns insa in creier, are un efect stimulativ direct asupra celulelor creierului.

Acest lucru se datorează faptului că structura chimică a cofeinei seamănă cu cea a adenozinei, o moleculă care are un efect relaxant asupra sistemului nervos central (6, 7, 8).

Acest lucru permite ca cofeina să se încadreze în receptorii de adenozină din creier, blocându-i și împiedicând adenozina să se lege de ele pentru a produce sentimente de oboseală.

La rândul lor, receptorii blocați stimulează eliberarea altor stimulente naturale și permit unora dintre ei, cum ar fi dopamina, să lucreze mai eficient. Aceasta crește în continuare vigilența și reduce sentimentele de oboseală.

Pur și simplu, cofeina funcționează în două moduri:

-Îți împiedică celulele creierului să semnaleze că ești obosit.

-Ea determină corpul tău să elibereze alți stimulenți naturali și să le sporească efectele.

Rezultatul final al efectului cofeinei asupra creierului sunt sentimentele de vigilență, bunăstare, concentrare, încredere în sine, sociabilitate și motivație de a lucra.

    Rezumat: Cofeina actioneaza ca stimulant asupra creierului, reducand oboseala, creste vigilenta si cresc concentrarea.

De ce cofeina da dependenta?

La fel ca și în cazul altor substanțe ce dau dependenta, cofeina poate deveni o astfel de substanta.

Asta pentru că un consum regulat, susținut de cofeină poate duce la schimbări în chimia creierului.

De exemplu, celulele creierului dvs. pot începe să producă mai mulți receptori de adenozină ca o modalitate de a-i compensa pe cei blocați de cofeină.

La rândul său, cantitatea mai mare de receptori necesită consumarea unei cantități mai mari de cofeină pentru a obține aceeași „cofeină fixă”. Aceasta explică modul în care băutorii obișnuiți cu cafea au o toleranță în timp.

Pe de altă parte, întreruperea bruscă a aprovizionării cu cafeină lasa creierul dvs. cu o mulțime de receptori liberi care nu lasa adenozina sa se creeze.

Acest lucru poate produce sentimente puternice de oboseală și se consideră că este principalul motiv al simptomelor ce apar dupa retragerea cofeinei.

În timp ce consumul zilnic de cofeină creează o dependență fizică, actul consumului de cafea în mod regulat poate promova o dependență comportamentală.

Spre deosebire de dependenta fizica, dependenta de comportament nu poate fi cauzata de consumul de cofeina in sine.

Mai degrabă, mediul social în care este consumată cafea și sentimentele care îi însoțesc consumul sunt ceea ce vă poate încuraja să consumati o altă ceașcă.

Acestea fiind spuse, nu este clar cât de mare este rolul pe care îl joacă acest aspect comportamental în dependența de cafeină. Sunt necesare mai multe cercetări.

Rezumat: Cofeina poate da dependenta prin schimbarile pe care le provoaca in creier. În plus, consumul de cafea produce adesea sentimente pozitive, care vă încurajează repetarea comportamentului.

Când cofeina devinre o dependenta?

Ca și în cazul altor substanțe, riscul de a deveni dependenți de cafea depinde de diferiți factori.

Mai intai, experții cred că probabilitatea dvs. de a fi dependenti poate fi influențată, în parte, de genetica dvs.

Desigur, băutorii obișnuiți cu cafea au un risc mai crescut de a suferi schimbările cerebrale descrise anterior și de a deveni dependenți de cafeină.

Pentru moment, ceea ce rămâne neclar este cât durează pentru corpul și creierul nostru să se adapteze fizic la aportul zilnic de cofeină.

Ceea ce știu experții este că simptomele de sevraj, cum ar fi durerile de cap, lipsa de concentrare, somnolența și iritabilitatea, pot apărea la 12-24 de ore de la ultima doză de cofeină și pot dura până la nouă zile.

În plus, acestea pot rezulta din reducerea dozei zilnice de cofeină cu până la 100 mg – echivalentul unei cani de cafea pe zi.

Vestea bună este că severitatea simptomelor are de obicei vârfuri în primele două zile și se reduce treptat după aceea.

Rezumat: Consumul regulat de cofeină este necesar pentru a stimula adaptările fizice în concordanță cu dependența. Cu toate acestea, în prezent nu este clar cât durează să se producă aceste modificări.

Diferenta dintre dependenta de cafea si alte dependente mai puternice

În mod evident, dependențele pot varia în funcție de putere. Acestea fiind spuse, cele mai multe persoane trec prin simptome clinice semnificative, inclusiv:

-O dorință persistentă sau eforturi nereușite de a reduce sau de a controla utilizarea

-Utilizarea continuă în ciuda răului

-Simptome de abstinență caracteristice

Aceste simptome sunt adesea folosite de clinicieni pentru a diagnostica o dependență, iar o revizuire recentă arată că o bună parte din utilizatorii de cafeină le dezvoltă.

Totuși, în ciuda acestui fapt, mulți experți sunt atenți la etichetarea oficială a cofeinei ca substanță dependentă.

De fapt, un studiu recent al profesioniștilor din domeniul dependenței arată că doar 58% consideră că oamenii pot dezvolta o dependență de cafeină. Câteva motive sunt invocate în sprijinul acestei idei.

In primul rând, se crede că alte substanțe dependente, cum ar fi amfetaminele, cocaina și nicotina, stimulează zona creierului legată de recompensă, motivație și dependență într-o măsură mai mare decât cofeina.

În plus, pentru majoritatea oamenilor, consumul obișnuit de cofeină nu dăunează prea mult lor înșiși și societății, ceea ce este mai puțin frecvent în cazul consumului ilegal de droguri.

Mai mult, majoritatea consumatorilor nu se luptă să-și controleze aportul de cofeină, ca mulți dintre cei consumatori de alte substanțe dependente.

Acest lucru se datorează faptului că dozele mari de cofeină produc senzații neplăcute, cum ar fi tremurul și nervozitatea. Acest lucru tinde să descurajeze oamenii să consume mai mult, făcând consumul de cafeină auto-limitator.

Când vine vorba de renuntarea la cofeina, simptomele nu durează atât de mult și tind să fie mult mai blânde decât cele legate de dependențe mai puternice. În general, acestea nu necesită intervenție profesională sau medicamente.

Datorită acestor diferențe, unii experți sunt preocupați de faptul că etichetarea oficială a consumului de cafeină obișnuită ca „dependență” poate face dependența de alte substanțe – de exemplu, drogurile ilegale – să apară mai puțin severe.

In prezent, Asociatia Americana de Psihiatrie (APA) recunoaste renuntarea la cafea ca o conditie clinica, dar inca nu a clasificat dependenta de cofeina ca o tulburare a abuzului de substante.

Cu toate acestea, APA chiar propune criterii potențiale de diagnosticare care trebuie utilizate pentru cercetare.

Pe de altă parte, Organizația Mondială a Sănătății (OMS) recunoaște oficial dependența de cofeină ca sindrom.

Rezumat: Utilizatorii de cofeină pot dezvolta dependență, dar simptomele sunt în general considerate mai blânde decât cele legate de substanțe mai puternice.

Cafeaua are unele beneficii pentru sănătate

Spre deosebire de majoritatea altor substanțe dependente, consumul de cafea și cofeină poate avea anumite beneficii pentru sănătate.

Cele mai bine cercetate includ:

-Funcția creierului îmbunătățită: daca beți cafea în mod regulat, aceasta poate îmbunătăți vigilența, recuperarea pe termen scurt și timpul de reacție. De asemenea, poate reduce riscul bolilor Alzheimer și Parkinson.

-Îmbunătățirea stării de spirit: Studiile arată că cei ce consuma in mod obișnuit cafea sau cofeină prezintă un risc mai scăzut de depresie și de suicid

-Îmbunătățește metabolismul: Consumul zilnic de cofeină poate crește metabolismul cu până la 11% și arderea grasimilor cu până la 13%

-Îmbunătățește performanța exercițiilor: Cofeina poate crește toleranța la oboseală, îmbunătățește performanța exercițiilor fizice și face antrenamentele să se simtă mai ușor

-Protejează împotriva bolilor cardiovasculare și a diabetului zaharat: Consumul regulat de cofeină precum cafeaua și ceaiul pot reduce riscul bolilor de inimă și diabetului de tip 2 la unele persoane

Rezumat: Spre deosebire de majoritatea altor substanțe dependente, cafeaua și cofeina oferă unele beneficii pentru sănătate. Cu toate acestea, este cel mai bine să vă limitați aportul la 400 mg de cafeină sau aproximativ 2-4 căni de cafea pe zi.

Cine ar trebui să limiteze consumul de cafea sau cofeină?

În ciuda acestor beneficii, merită menționat faptul că prea multă cofeină pe zi poate face mai mult rău decât bine.

Din acest motiv, diverse autorități vă recomandă să vă limitați consumul la 400 mg de cafeină pe zi. Acesta este echivalentul a 4-5 cești de cafea.

Mai mult decât atât, este cel mai sigur să limitați cantitatea pe care o consumați pe doză la nu mai mult de 200 mg.

În plus, anumite persoane ar trebui să evite complet cofeina sau să limiteze aportul la cantități mai mici.

De exemplu, cofeina poate agrava anxietatea și insomnia și poate provoca anxietate și palpitații ale inimii la unele persoane.

Prea multă cofeină poate provoca și dureri de cap și migrene. Persoanele care metabolizează încet cafeina pot avea, de asemenea, un risc crescut de atacuri de cord din cauza consumului de cafea.

Mai mult, dacă luați un relaxant muscular sau antidepresive , luați în considerare evitarea cofeinei. Aceste medicamente pot spori efectele sale.

Consumul de cofeină poate, de asemenea, să crească ușor nivelul tensiunii arteriale, deși acest efect poate să dispară dacă consumați cofeină în mod regulat.

În cele din urmă, femeile însărcinate sunt sfătuite să-și limiteze aportul zilnic la nu mai mult de 200 mg de cofeină pe zi, echivalentul a 2-3 cani de cafea.

Rezumat: Femeile insarcinate si cei care metabolizeaza lent cafeina pot dori sa limiteze cafeaua si alte alimente bogate in cofeina. Persoanele care suferă de anumite afecțiuni medicale pot dori, de asemenea, să limiteze consumarea lor.

Etichete:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.